www.tomashora.cz

Soumodulí s přejezdem

Po dokončení koster modulů jsem se rozhodl plynule začít práci na krajině jednoho modulu. Modul by měl předcházet koncové staničce na lokálkové trati mého kolejiště, mel by být ve svahu, a měl by obsahovat jednoduchý nechráněný přejezd. Protože to bude moje první krajinářská práce, bude sloužit zároveň jako testovací prostor pro jednotlivé technologie. Prioritou je naučit se při práci na modulu jednotlivé modelářské postupy, a následně vše aplikovat na další moduly.

Jako podklad krajiny jsem zvolil 2 cm silný styrodur, je to vhodný materiál, dá se dobře řezat a brousit, horší je to s lepením. Ideálním lepidlem je dvosložkové epoxidové lepidlo, ale to je relativně drahé a vyžaduje namýchání, prot jsem zvolil lepení pomocí dislerzního lepidla Patex Wood, kupodivu to drží dobře. Komplikovanější ovšem je vrstvení polystyrenu a styroduru do více vrstev, tyto materiály jsou nesavé, což značně spomaluje proscnutí lepeného spoje, při použití disperzního lepidla či balakrylu se vyplatí nechat spoj zatížený i několik dní. Styrodur i polystyren se krom jiného dají opracovávat odporovým drátem či trafopájkou. Trafopájku jsem měl 75 watů, polystyren jí nečinil problémy, se styrodurem se dost trápila, budu muset pořídit pájku o větším výkonu. Finální opracování ořezaného polystyrenu či styroduru jde provést například smirkem či brousící mřížkou na sádrokartony. Pozor hodně to práší a dělá se nepořádek. Polystyrenové jádro jsem obalil papírovými utěrkami které jsem přilepil pomocí loku Sportakryl, na slunci to schne pár hodin. Povrch z utěrek není hladký, což není na škodu. Vyzkoušel jsem také kombinaci Perlitu s lakem jako hmotu určenou k vytmelení povrchu, ale nenadchlo mě to, nedělá se s tím nijak extra, strašně pomalu to schne a i po vyschnutí se to opracovává hůře než polystyren, ale je to o něco čistší než polystyren. Pokračoval jsem zhotovením drobných "staveb" - cca. 5 ks trubkových propustků a jeden zběrný kanálek. K výrobě jsem použil plastovou desku kterou používají reklamní studia, a obyčejnou plastovou trubičku průměru 5mm na které bývají v resturacích a obchodech umístěny reklamní balónky. Do plastikové desky jsem znázornil relief zdiva hranou šroubováčku - šlo to velice dobře. Po dokončení hrubé stavby krajiny všechny detaily natřu akrylovými barvami a zapatinuji. Usazení kolejnice jsem prováděl pro sebe tradičním způsobem, podloží pod pražce je z pěnové pásky šíře 25 mm a výšky 3 mm. Pražce jsem před použitím nastříkal barvou "F3M Tmavá zemitě hnědá" od Agamy. Následně jsem na pražce navlékl kolejnice a připájel vodiče napájení, pro každou kolej vždy tři vodiče průřezu 0,75 mm. Před přilepením kolejnice jsem přilepil pomocí epoxidového lepidla cuprextitové pražce. Kolej jsem pak následně přilepil pomocí voděodolného disperzního lepidla. Následovalo připájení kolejí k Cu-pražcům a připájení napájecích kabelů průřezu 4 mm s konektory Hirschmann. Po úspěšném vyzkoušení modulu na našem prvním jízdním srazu v Žebětíně jsem na základě připomínek přistoupil k úpravě na modulu. Rozhodl jsem se zmenšit kopec nacházející se vpravo od silnice. Dále jsem se učit tvořit skály a silniční povrch. Na skály jsem použil sádru, kterou jsem po zatvrdnutí opracoval ostrým dlátkem. Silnici jsem vytvořil pomocí flexilepidla, což by mělo dopomoci vytvoření realistického povrchu silnice. V dalším kroku jsem už naučené postupy aplikoval na druhý bez-efektový modul, který jsem již dovedl do stavu hrubého dokončení s terénem zasypaným zeminou, dalším krokem bude zelenění modulu.

2 komentáře k příspěvku “Soumodulí s přejezdem”

  1. Honza:

    Tomáši pěkná práce, ale nechceš zkusit místo toho vrstvení polystyrenu, papírových utěrek a aplikace těžké sádry na terén, nástřik stavební pěnou?
    Dle teploty schnutí a množství se s tím dá pracovat už po 12.hodinách i dříve a jde z toho vyřezat terén dle libosti. Navíc je to pro přenášení lehké.
    Styrodur lepím Soudalem na dřevo 64A. Schne to sice celý den, ale pak už se to nedá utrhnout (tedy dá, ale ne bez rozlámání).

  2. T.O.M.:

    Tak polystyren používám ze dvou důvodů, jednak cena – něco mě ho zůstalo ještě z doby zateplování RD, stavební bazer mám cca. 100 metrů (cena cca. 50% proti normální ceně) a v neposledení řadě se kolem pořád zatepluje, takže mám cca. 2 metry krychlové zbytků… další důvod že polystyren se dobře opracovává pomocí odporového drátu, případně trafopájky.

    A tu sádru používám jen tam kde se snažím o tvorbu skal. Rád bych se dopracoval k takovéto úrovni zpracování skal: http://mnitka.rajce.idnes.cz/skala/ – to je kolegova práce.

    Na lepení polystyrenu nyní používám disperzní lepidla, PatexWood, Herkules, Duvilax, prostě co je zrovna po ruce.

Zanechte komentář