www.tomashora.cz

„Kraksna“ M262.0 od Kuberu – rozestavěno

Na modelovém kolejišti znázorňujícím provoz na hlavních a místních tratích z období let 1950-1970 rozhodně nesmí chybět motorový vůz řady M262. Motorový vůz tohoto typu byl původně určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích, ale byl provozován i na tratích místního charakteru. Na některých tratích se v „provozu“ udržel v podstatě až do dnešních dní, například od jara do podzimu bývá tento vůz provozován o víkendech na trati Brno-Břeclav-Lednice.

Modelář ve velikosti TT má několik možností, jak si tento model postavit, já zvolil leptaný model od firmy Kuber. Kuber nabízí několik verzí motoráčku, já zvolil první sérii, která měla jen jeden pár světel vpředu a vzadu a horní „reflektor“ sloužil k identifikaci předku a zadku motoráku. Kuber nabízí ještě 1. verzi po úpravách, která už má na každém čele jak přední tak zadní osvětlení a upravený reflektor, a pak také nabízí motorák třetí série, který má opět dva páry světel na každém čele, ovšem v opačném gardu – nahoře přední reflektory, dole koncové. Model je vyleptán do plechu 0,3 mm o velikosti poloviny A4, obsahuje díly karoserie a rámu podvozku, součástí modelu je opět odlévaná polyuretanová střecha, a z bílého kovu odlité masky podvozků. m262_01 Model doporučuji doplnit leptanou sadou od Detailu, která obsahuje kromě mnoha dalších detailů i přechodová zábradlí – model samotný obsahuje pouze plechové přechody, které byly instalovány až u třetí série a u některých vozů 1 a 2 série v rámci modernizace. Stavbu zahájím tradičně vyřezáním a naohýbáním větších dílů karoserie a podvozku. Karoserii ohýbejte jen v místě meziokenního sloupků mezi předním a prvním bočním oknem – hodně Vám pomůže proleptání z rubové strany. Já ohýbal pomocí kulatiny vhodného průměru (cca. 4 mm) a skalpelu. m262_02 Podstatně jednodušeji naohýbáte rám podvozku. m262_03 Pájení skříně motorového vozu jsem zahájil připájením jedné z přepážek ke střeše motorového vozu. Před připájením přepážka jsem drobně obrousil výstupky, které se zasouvají do dílu střechy a následně do dílů bočnic skříně – zdají se být zbytečně velké. Při pájení přepážky si pohlídejte pravý úhel. m262_04 POZOR! Před pájením přepážka zvažte, jak budete řešit pohon, pokud centrálním motorem a rozvodem kardany k oběma nápravám, či zakoupením hotového pojezdu od malovýrobce, je potřeba pojezdu přizpůsobit přepážky. Dalším krokem bylo přibodování jedné z bočnic, pozor motorák není symetrický, a tak je potřeba sladit střechu s podvozkem, aby seděla vybrání pro jednotlivé přepážky ve střeše a bočnici. Před připájením jsem opět trochu upravoval výstupky na bočnici a zároveň i otvory ve střeše, aby vše perfektně sedělo. m262_05 Po přibodování první bočnice a kontrole kolmosti jsem připájel další přepážku – to zajistí větší pevnost a stabilitu konstrukce. m262_06 m262_07 Následovala opět kontrola a připájení druhé bočnice. Obě bočnice jsou zatím jen přibodovány v několika místech, nedbám ani tak na plynulé propájení ale především na symetrii motoráku a aby vše správně pasovalo do sebe. m262_08 m262_09 Následuje propájení bočnic se střechou ve více místech a také první propájení obou bočnic v přední části, kde se stýká jedna bočnice s druhou. m262_10 Po opětovné kontrole symetrie následuje propájení po celém obvodu, a následně i propájení spoje obou bočnic. m262_11 m262_12 Dalším krokem bude montáž reflektorů – použiji opět měděné pocínované dutinky. m262_13 Opět platí dvakrát měřit a pak teprve pájet. m262_14 Takhle vypadá čelo s připájenými reflektory, délku následně upravím pomocí řezacího kotoučku do „dremlíka“. m262_15 Dále jsem připájel další tři zbylé přepážky a tím je v podstatě pájení skříně motoráku skončeno. Další díly už budu lepit – střechu a poprsnici ještě před lakem, madla, kliky, stěrače a přechodové zábradlíčko až po barvení. Před lepením střechy a pásků poprsnice doporučuji odbrousit veškerý přeteklý cín a opravit drobné vzhledové nedostatky. Odlitá střecha není příliš kvalitní, je o něco kratší a je potřeba ji opět opracovat. m262_18 Obroušení spodku střechy jsem opět řešil pomoci sádrokartonové mřížky, přes kterou jsem jezdil odlitkem. Pozor piliny jsou velice jemné, dejte pozor na vdechnutí. Následně jsem střechu rozříznul na dvě poloviny. V čelech jsem odvrtal otvory reflektoru a taktéž v kovové střeše skříně jsem odvrtal otvor – to pro případ, že bych chtěl osadit diodu do střešního pozičního osvětlení. Následuje přilepení odlitků střechy, lepím gelovým vteřinovým lepidlem. Gelové lepidlo rovněž použiji jako tmel, pro odstranění největších mezer a chybek. Postupuji tak, že nanesu gelové lepidlo, nechám ho zavadnout a uchošťourem namočeným v debondéru odstraňuji případné přebytky gelového lepidla. Po zatmelení hrubých propadlin je nutné protmelit drobné propadlinky na střešním odlitku. Postupuji tak, že nejdříve protmelím menší propadlinky Surfacerem 500 na štětec, a po proschnutí nejméně po 24 hodinách přebrousím. Následně zamaskuji bočnice karoserie a Surfacerem ve spreji stříkám a opět přebrušuji celou střechu tak dlouho, dokud nejsem spokojen. K broušení používám smirkový papír zrnitosti 600 a víc – papír je tzv. „waterproof“. Po dokončení hrubé stavby skříně motoráku pokračuji propájením podvozkového rámu, zde je potřeba dbát především o přesnost a rovnost rámu. m262_31 Po spájení rámu můžeme začít z rubové části pájet detaily schůdků a oplechování dolních partií motoráku. Zde jsem připájel čtvery menší schůdky a oplechování – první pájím oplechování – pozor na drobné výstupky na oplechování – ty neodstraňujte, mají funkci ustavovacích kolíčků. m262_32 A pokračuji připájením dalších dílů oplechování – zde je připájený první plech. m262_33 A zde už připájené kompletní oplechování, včetně chladičů a dvou skříní pod rám podvozku. Skříně jsem připájel pomocí měděných drátků, ve stavebnici dodané leptané úchyty mě dobře nepasovali. m262_34 V dalším kroku je možné dopájet několik dalších detailů, já především osadil nárazníky včetně masek pod nárazníky. Nárazníky jsem sehnal kulaté, po přípájení jsem je upravil do tvaru, který se blíží předloze.

7 komentářů k příspěvku “„Kraksna“ M262.0 od Kuberu – rozestavěno”

  1. Herri:

    pěkná práce, taky o dvěšestdvojce od Kubera uvažuju, zkusil bych III.sérii. Zaráží mě však, že spodní obvodové plechy jsou napájeny rovnoběžně se stěnami karoserie. Není to realistické a kazí to dojem, skutečná mašina má spodní obvod kastle zatočený dovnitř.
    Dá se s tím něco dělat nebo to prostě lept neumožňuje ? díky

  2. Tomáš Hora:

    No ty spodní plechy jsou ze stavebnice rovné, a vím že by správně měli být zakulaceny dovnitř. Největším problémem modelů od pana Kubíčka je občasné zjednodušení stavebnice, a pak také to že při návrhu modelu neřeší pohon modelu.

    Řešit to budu až vyřeším pojezd což je největší problém, chci dát pohon do přední části motoráku kde je služební oddíl, přední podvozek má rozvor 3250 mm a tomu se blíží dvě verze podvozků od Tilliga, snad je o víkendu konečně budu mít v ruce a rozhodnu se zda je použiji. Bez pojezdu se nemá smysl do nějakých úprav pouštět, až vyřeším pojezd a bude li vše fungovat, pokusím se i ten tvar spodku vozu přiblížit realitě.

    Teď zrovna dodělávám pojezd do Hurvínka a musel jsem dát ven přepážky a spodek modulu rozpájet a předělat, na základě této zkušenosti doporučuji začít nejdříve s vyřešením pojezdu a až na něm pak model stavět, opačně si přiděláte komplikace.

  3. Herri:

    ty spodní plechy mě trápí. Lept pořídím, až budu mít v tomto nějakou představu, rovné plechy jsou pro mě neakceptovatelné. V pojezdech obecně mam jasno – používám výhradně Pletichu, mam od něj množství pojezdů v zásobě. Bez pojezdu se nikdy do stavby nepouštím, to jsem zjistil už před 13ti leta, kdy jsem postavil svoji první mašinu.
    Teď se chystám na Karkulu nulku od DK, s pojezdem to vypadá na vlastní produkci s využitím našich výrobků (Pleticha, Šátek atd.). Nejsem si vědom, že by na tuhle mašinu šlo použít něco od průmyslových výrobců, bebo že by někdo u nás ten pojezd vyráběl.

  4. T.O.M.:

    Souhlasím s tím že pojezd je základ, naštěstí dneš už existuje mnoho možných řešení – adaptace továrních výrobků, pojezdy od malovýrobců, vlastní tvorba, fantasii se meze nekladou …

    S tím pletichou já nevím, jeden jeho pojezd jsem měl, pár ji viděl a nikdy mě nenadchli, ať už jde o „Sparťanské“ provedení, tak především pokud jde o jízdní vlastnosti. I když kvalitnější motor a digitalizace by nepochybně těmto pojezdům prospěli, touhle cestou já rozhodně nepůjdu.

  5. Jenda:

    Zajímalo by mne jak ta dvašenda sedí na rozměry dle typáku (podvěsy neřešim)

  6. Jacek:

    Zdravím,
    asi moc nepotěším, ale ty krycí plechy, schůdky a bedny mají být přiletované na opačné straně podlahy, tzn. v zákrytu za těmi ohnutými částmi podlahy, viz fotky maket na webu výrobce.
    Bohužel návod ke stavebnicím není

    V každém případě můžu doporučit ty boční plechy po sletování (i tom mírném ohnutí) od podlahy odstřihnout a napevno přiletovat ke skříni. Je to největší slabina celé stavebnice, při montáži nebo případném rozebírání se pak odře co může:-(

  7. T.O.M.:

    Jacku díky za info. Abych řekl pravdu ten lept je obecně modelově nepovedený a absenci návodu dost dobře nechápu. Stavebnici jsem nedostavěl a pokud si dobřepamatuji letěla spolu s Hurvínkem do koše. Hurvínka už mám postaveného v modelu od HekTTora, je to trochu jiná liga oproti Kuberu, M262 mám zatím jen rozmalovanou v PC a čeká na dokončení a vyleptání.

Zanechte komentář