www.tomashora.cz

Kawasaki Ki-61 Hien 1:48 – Hasegawa + plechy Eduard

Modelařil jsem ještě v minulém století, od svých cca 8 let, kdy mě taťka koupil první model - Avii B-35, lepidlo Lepí-M a sadu barev Unicol - model jsem měl za nějaké 4 hodiny kompletně dodělaný, no děs běs - paradoxně však tenhle model pořád ještě doma mám, mnoho novějších a lepších jak šel čas skončilo v popelnici. Modelařil jsem do svých 20-22 let, pak jsem podlehl svodům života - ženy, dělání kariery, stavba domu, plození potomka  ... a modelaření se věnoval jen občas - starší ví o čem mluvím.

Poslední dva roky jsem se snažil k modelaření vrátit, ale nebýt mé ženy, která se občas začala rozčilovat nad tím, proč se nám skříně plní nějakými stavebnicemi s modely, tak jsem se možná do teď nevyhecoval. Nakonec jsem se vyhecoval a slepil první model - opět Avii, ale tentokrát ve verzi B-135 v českém zbarvení (trochu scifi), byla to přestavba ze starého kovozávodího modelu, fotku sem radši nedávám, je to zase utrpení. Prosinec 2005 - leden 2006. Prvním skutečným modelem, u kterého bych si chtěl vyzkoušet pro mě neznámé modelářské techniky, naučit se zacházet se stříkací pistolí či naučit se používat lepty by měla být už v titulku zmíněná vlaštovka od Hasegavy. Model jsem koupil za slušnou cenu na Aukru včetně plechů, možná je na rozjezd trochu náročnější, ale o to víc se na něm mohu naučit. Přes vánoce a následující volno jsem zatím oddělil díly kokpitu a trup, základně slepil kokpit, doplnil ho lepty od „Edů“, nastříkal to pistolí. Pak jsem se pokusil o stínování což se moc nepovedlo, problém byl v tom že jsem zesvětloval už zesvětlenou barvu a tak jsem ji zesvětlil ze strachu málo a moc to nevyzkoušel takže výsledek není téměř vidět, příště si to musím zkusit na nějakém plastiku. Následně jsem dolepil barevné plechy do kokpitu, barvami Valeo natřel některé nenabarvené na barvu která by odpovídala barvám barevných plechů od Edu. Co se týče barev v kokpitu, byl jsem hodně na Vážkách, nakonec jsem ale vyšel z toho co udává Hasegava v návodu plus jsem kopíroval podle fotek modelů co jsem našel na netu, bohužel jich mnoho nebylo a zbarvení kokpitu s přístroji se rozcházelo, nakonec jsem to „spatlal“ tak aby se to blížilo tomu co udává výrobce. Vím že to asi skutečnosti 100% neodpovídá, ale tenhle model je především o učení postupů, ve výsledku do kokpitu nebude moc vidět a v pokud ho dokončím dám ho ve vitríně až úplně dozadu takže na něj nebude vidět. Jako úplně poslední jsem zatím otestoval to jak celá sestava bude vypadat v slepeném stavu, fotky kompletu staženého izolepou ještě nejsou slepené, tak mě nekamenujte za to že tam jsou „fuky“. Březen 2006 Ač to podle stavu článku nevypadá, rozhodně jsem teno model nezaložil a nevykašlal se na něj, pouze byly jiné priority a taktéž se na rychlosti stavbě modelu podepsali i pracovní postupy. Tak především jsem slepil poloviny trupu a kryt motoru. Zde jsem narazil na několik úskalí zvláště pokud jde o kryt motoru který je malinko širší, bylo tudíž potřeba brousit a přerývat. Co se týče tmelení spojů na trupu, tmelil jsem pouze kolem krytu motoru (vzadu před kabinou pilota a pak ještě zespodu a to v místě těsně před budoucím křídlem a pak také na výstupku chladiče. Tmelil jsem povětšinou Surfacerem na štětec, následně brousil a obnovil rytí. Větší problémy jsem měl s křídlem, částečně jsem si na ně zadělal sám při lepení, kdy jsem pravděpodobně dal více lepidla Revel Contacta a došlo k jemnému propadu na náběžné hraně v místě u kořene, a taktéž na odtokové hraně, oboje opět napravilo tmelení a přerytí. S lepením jsem nespěchal, poloviny trupu a křídlo schlo minimálně 14 dní. Ještě větší problémem bylo dodržení správné geometrie křídla, pokud bych lepil jak je trup a křídlo ve stavebnici bylo by křídlo rovné jak žehlící prkno, protože ale křídlo by mělo mít vzepětí musel jsem částečně přechod mezi trupem a křídlem zbrousit. Následovalo slepení trupu s křídlem – opět Contaktou s tím že spoj sem „přetmelil“ zalitím vteřiňákem a „přebrousil ho“ projetím uchoštourem namočeným v debondéru „Douškova směs“. Pak už následovalo jen dolepení některých detailů v pilotním prostoru, přestříkání modelu surfacerem a následné nastříkání preshadingu. V dalším kole dostříkám zbytek pilotního prostoru, napatinuji celý prostor a přilepím překryt. A pak by měl následovat celkový nástřik. Pro úplnost dávám fotografii modelu po nástřiku surfacerem a preshadingu.

Zanechte komentář