www.tomashora.cz

Focke Wulf FW-190A5 – 1:48 Eduard profi-pack

Řada modelů Focke Wulf FW 190A v měřítky 1:48 od české firmy Eduard je mezi modeláři hodnocena jako jednoznačně nejlepší modely tohoto letounu v daném měřítku na trhu. Občas bývá těmto modelům vyčítána až přílišná detailnost a „rozřezanost“, na druhou strnu je nutné uznat, že nikdo nenabízí tolik muziky za tak “málo” peněz. Základní model je ve “Víkendové edici” za cca. 300,- Kč, běžný model včetně základních leptů a masek kabiny pak za 550 Kč, a za cenu cca 850 Kč můžete mít model včetně všech leptů, tedy i leptů brzdových klapek a motoru.

Mě se dostala do rukou několik modelů řady Profi-pack což jsou modely které obvykle nabízejí čtyři barevné verze, planžetu leptů kokpitu a několika detailů exteriéru a masky na vymaskování kol a kabiny před barvením. Šáhnul jsem po verzi A-5 kterou mě koupil bratr k narozeninám. Začal jsem slepením několika dílů pilotního prostoru a nenabarvených leptů, k lepení jsem použil řídké vteřinové lepidlo a následně jsem spoje začistil debondérem. Následoval nástřik surfacerem ze spreje, nástřik základní barvy RLM 66 od Gunze (ředím 2:1 ve prospěch ředidla), následně jsem nastříkal fleky zesvětlenou základní barvou (u tmavšího odstínu dávám poměr 80% základní barva + 20 % barvy „off white“) což rozbilo jednolitost povrchu. Následně jsem gelovým vteřinovým lepidlem dolepil od výrobce nabarvené lepty, pomocí světle šedé barvy na štětec od Valejja jsem zobrazil několik odřenin a pomocí černé olejové barvy rozpuštěné v terpentýnu v poměru 30%-70% jsem provedl jemně patinu. V dalším kole následuje nalepení pilotního prostoru do trupu což proběhlo poměrně bezproblémově, protože vše perfektně sedí. Co nesedělo byly přepážky motoru a zbraní, tam jsem musel lehce brousit – hádalo se mě to z palubkou pilotního prostoru. Zcela jistě jsem někde udělal chybu, bohužel netuším přesně kde, protože i při zpětné kontrole je vidět, že pilotní prostor jsem vlepil přesně na značky a stejně tak i přepážka motoru sedí a zásobník nábojů trupových kulometů přesně zapadá do křídla. Jediné co mě napadá že jsem palubní desku nalepil malinko dopředu (cca. 0,5 mm) a to možná sehrálo roli. Následně jsem zapracoval na křídle kde je opět potřeba pracovat naprosto přesně, do křídla se vlepuje velké množství žeber a přepážek a vše je potřeba lepit maximálně přesně, protože jinak budete mít problém při uzavírání křídla vrchními díly. Zde jsem lepil přesně, bohužel jsem byl trochu nepřesná při lepení horních částí křídla u levé poloviny, byť jen drobný posun do strany o cca. 0,5 mm mě donutil následně tmelit a brousit. Opět jsem použil trochu moc lepidla, takže jsem tradičně tmelil na odtokové hraně, příště si na to musím dát sakra pozor. Při sesazováním křídla s trupem žádný problém nenastal, na levé straně jsem musel drobně tmelit přechod ale nic co by bylo složité a problematické. Konečně více řeknou fotografie. Jednou ze specialit tohoto modelu je poměrně slušná maketa motoru - mnoho výrobců motor ani neřeší. Pochopitelně že vzhledově pokulhává za odlévanými motory od Aires či CMK, ale pokud stavíte motorový prostor uzavřený a motor tvoří jen výplň, dají se použít plasty ze stavebnice. K plastovému motoru se dají i dokoupit lepty, pak motor a motorový prostor vypadá o mnoho lépe, i když stále nedosahuje kvalit odlévaných motorů od Aires či CMK. Zbarvení motoru by mělo být podle výrobce modelu kombinací dvou odstínů „stříbrné“ a černých dílů. Byl jsem líný a nechtělo se mě stříkat těch pár stříbrných dílů, natřel jsem je tedy stříbrnou Valejjo na štětec, nalakoval lakem ze spreje a následně napustil a "zapatlal" rozředěnou černou olejovou barvou pmocí metody Wash. Černé díly jsem natřel tmavě šedou a následně nabarvil silně rozředěnou černou olejovou barvou metodou Wash v několika vrstvách – trvá to sice poněkud déle, co vrstva to 24 hodin schnutí, výsledkem je ale naprosto rozbitý nejednotný černý povrch s ošoupanými rohy, takže není potřeba nijak zásadně patinovat.

Zanechte komentář